donderdag 1 november 2007

Pierre Janssen 1926-2007

Pierre_janssenAls lagere-school-scholier werd ik door de onvolprezen Illustrated Classics nietsvermoedend voorbereid op de Grote Literatuur. Albert Heijn leerde me wijn drinken. Door Pierre Janssen begreep ik dat er 'iets was', of dat je 'iets kon hebben' met Beeldende Kunst.



De in stripvorm gepresenteerde literatuur, was onverantwoord ingekort, gecensureerd en erbarmelijk getekend. Ook de Heijn-wijn was van inferieure kwaliteit, maar dat wist ik toen nog niet en ik was nog nooit in Frankrijk geweest. En Pierre Janssen was geen kunsthistoricus.



Niettemin ben ik van literatuur, van wijn en van kunst gaan houden. Tot m'n verbazing trof ik geen necrologie in de NRC van vanavond. Toch verwacht ik dat Janssen de komende dagen nog wel herdacht zal worden als de belangrijkste stimulator van het kunstkijken-voor-alleman.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten