Een koffer met duizenden foto-negatieven die Robert Capa tijdens de Spaanse Burgeroorlog maakte, is in het bezit gekomen van het International Centre of Photography (ICP) in New York. Spannend is natuurlijk of nu eindelijk zal worden ontsluierd, of Capa's beroemde 'vallende republikein' werd 'geschoten' door Franco's fascisten of slechts door Capa's camera.
O.a. Susan Sontag ging ervan uit dat de vallende man op Capa's verzoek acteerde. De vraag is: is zoiets erg? is het bedrog? Natuurlijk sneuvelden er veel mensen. Met de toenmalige fotografische technieken konden fotografen dat moeilijk vastleggen. Bovendien liepen zij zelf gevaar. De schrijvende journalist verslaat de strijd 'in eigen woorden'; waarom zou de fotojournalist dat niet doen 'in eigen beelden?' In haar essay Regarding the pain of others (2002) schrijft Sontag: 'Het is een schokkend beeld, en daar gaat het om. Ingelijfd als onderdeel van de journalistiek moesten foto's de aandacht trekken, opschrikken, verrassen. Zoals de oude reclameleuze van het in 1949 opgerichte tijdschrift Paris Match luidde: 'Het gewicht van woorden, de schok van foto's.' (Vert. Heleen ten Holt).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten