Achter de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten, ruim honderd jaar geleden nog gevestigd in een statig gebouw aan de Coolsingel, bevond zich de Zandstraat - de beruchtste straat van De Polder, bewoond door armoedzaaiers, prostituées en pooiers; Poel des Verderfs, waar arbeiders en zeelui hun zuurverdiende centen vergooiden in ranzige kroegen en huizen van losse zeden. Kees van Dongen deed er zijn inspiratie op. Als ambitieuze kunstenaar vond hij Rotterdam te flauw en verhuisde op jonge leeftijd naar Parijs. Merkwaardig is, dat hij óók in Parijs nog tekende en schilderde met De Polder en haar bewoners als onderwerp. Ik plaats hierbij het omslag-met-illustratie-van-Van Dongen van Het Rosse Leven en Sterven van de Zandstraat door de Rotterdamse journalist (en vriend-van-Van Dongen) M.J. Brusse.
Picasso bezocht in Barcelona de kunstacademie. Ook rond dát gebouw was - en ís - prostitutie alom aanwezig. Een sleutelwerk van Picasso is Les démoiselles d'Avignon. Ik weet niet hoe deze titel in de wereld is gekomen. Wel weet ik dat hij dit 'ijkpunt in de schilderkunst' heeft vervaardigd in 1907 in Parijs. Het subject, een bordeelscène, heeft niets te maken met Pablo's ervaringen in Parijs - laat staan Avignon - maar verwijst naar zijn geflierefluit in de Carrer d'Avinyó (Avignonstraat) in Barcelona's oude centrum. Het werk bevindt zich in het MoMa in New York.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten