dinsdag 20 februari 2007

Gent (3) S.M.A.K.

Img_0003In het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.) vielen mij vooral drie kunstenaars op: de Fransman François Morellet (1926), de Duitser Anton Henning (1964) en de alom irritant aanwezige Française Agnès Thurnauer (1962). Laatstgenoemde heeft het museum volgeplakt met de - vervrouwelijkte - namen van bekende kunstenaars, schrijvers, wetenschappers. Zo ontmoet je op de wanden onder meer: Annie Warhol, La Corbusier, Henriette van de Velde, Andrée Breton, Renée Magritte en Michèle Foucault. Maar ook: Simon de Beauvoir en The Guerrilla Boys. De grootste ergenis maakte zich van mij meester toen ik een ruimte betrad, waar boven de ingang 'Marcelle Broodthaers' was aangebracht. Ik verwachtte Marcel maar trof tot mijn teleurstelling een andere kunstenaar (heb vergeten wie).



Img_0102_1



Het werk van Anton Henning (1964, Berlijn) komt primair over als schilderkunst. Bij nadere beschouwing blijkt het meer 'gesammt Kunstwerk'. Schilderwerk en sculptuur - en misschien zelfs interieurarchitectuur - vloeien in elkaar over. Dat is het beste waarneembaar in zijn octogonale installatie. Hennings uitgangspunt blijft echter de schilderkunst: landschap, stilleven, naakt, portret etc. Ook in de overige Img_0097zalen heeft Henning het interieur aangepast aan zijn werk. Wanden heeft hij van zijn eigen kleuren voorzien; glazen plafonds kregen een eigen glas-in-loodachtige decoratie; zijn schilderingen zijn veelal gevat in houten frames-met-bovenlicht. Ze doen 'gekunsteld' aan; hij maakt geen schilderijen, maar schilderachtige voorstellingen van schilderijen. Zoiets. Die vervreemding komt onder meer voort uit de onderschildering, die meestal volledig in tegenspraak is met de uiteindelijke bedekking.





Img_0074_2Morellet is een van die kunstenaars uit de Op Art jaren, waarvan namen als Victor Vaserely, Bridget Riley en Elsworth Kelly bij me opborrelen. De vaak psychedelische resultaten zijn altijd populair gebleven. Soms, zoals bij het werk van de Britse Turner Prize winnaar Tomma Abts, denk je aan een revival. (Overigens, tegenwoordig heeft zo'n beetje elk museum voor contemporaine kunst wel een Soll LeWitt-wandje).



S.M.A.K.

























































































Geen opmerkingen:

Een reactie posten