donderdag 6 september 2007

documenta 12 - Somber

Img_0111Het was gisterenmiddag een beetje schrikken bij mijn aankomst in Kassel. De eerste indrukken waren deprimerend. De Orangerie was koud en nat. Vanaf het bordes keek ik naar Buerger´s naargeestige Aue-Pavillon. Gelukkig zal dit omvangrijke paviljoen na de tentoonstelling worden afgebroken. (Hoewel, dat had men van de Eiffeltoren ook beloofd). Een pianist speelde Miss you van de Stones. Enfin, ik bleef er niet langer plakken.



Het Fridericianum (ook van binnen bekeken) stelde ook teleur. Niet de moeite waard om ervoor naar Kassel af te reizen. Om acht uur sluiten de expositieruimtes. Daarna is er niets meer te doen in Kassel. Enigszins ongerust begon ik aan de lange, donkere voettocht naar een speciaal voor documentabezoekers opgezet tentenkamp, waar ik samen met drie meisjes en twee jongens in een grote tent bivakkeer. We zijn de enige gasten.



Vandaag bekeek ik het Aue-Pavillon ook van binnen. Ik had er de hele dag voor nodig en kwam eigenlijk weinig tegen dat níet interessant was. Dit was andere koek! Ik loop nu ook rond met een gehuurde ipod met de teksten van Buerger en anderen. Ik begin te begrijpen waarom mensen zich ergeren aan zijn curatorschap. Zelf ga ik hem steeds meer waarderen. Morgen is de Neue Galerie aan de beurt. Zal me ook wel een dag kosten.



Foto's op flickr



Geen opmerkingen:

Een reactie posten