dinsdag 19 december 2006

Cocakerst

Cokechrist Hierbij mijn Kerstvoorstelling. Uit reacties binnen de huiselijke kring maak ik reeds op dat het plaatje om enige uitleg vraagt. In de eerste plaats wil ik er met klem op wijzen dat de in kennelijke staat verkerende figuur met baard en puntmuts een afbeelding betreft van de Amerikaanse kunstenaar Paul McCarthy en níet van ondergetekende (ik draag nooit witte sokken).



De duistere figuren links zijn afkomstig uit een adoratio van Jheronimus Bosch (in de zgn. Bronchorst-Bosschuyse triptiek). De centraal gesitueerde personages leende ik van de Spaanse priester-schilder Francisco Nicolás Borras (1530-1610). De zuigeling op schoot is door zijn/haar ouders in een rode sok gestopt en van een rode muts voorzien; de hond op de voorgrond is door zijn/haar baas voorzien van een rode neus en een groen gewei. Ouders en baas zijn - terecht - niet bekend. Geheel rechts in beeld de presentatrice van een Aziatisch televisieprogramma. De cadeaus werden zoals gewoonlijk beschikbaar gesteld door Coca Cola.



Geeft u het maar toe: u had niet direct in de gaten dat het hier om een pastiche gaat. Naar voren springende kleuren zijn rood en wollig wit. Er is ook wat groen. De figurenkluwen in het midden doen meteen denken aan de drie wijzen op kraamvisite. Op het eerste gezicht is het een kerstplaatje van dertien in het dozijn. Het kerstfeest fascineert me. Wat houdt dit feest in, en voor wie is het bedoeld?



Paul McCarthy



BoschUniverse



Borras



Geen opmerkingen:

Een reactie posten