maandag 4 december 2006

Jean Dulieu (1921-2006)

Dulieu2Jean Dulieu overleed afgelopen woensdag op 85-jarige leeftijd. In de jaren vijftig luisterde ik 's avonds tegen kinderbedtijd naar de hoorspelen over Paulus de Boskabouter, waarin Dulieu zelf alle stemmetjes deed. Anders dan in mijn relatie tot andere (vroege) jeugdhelden ben ik altijd van Paulus blijven houden.



Later las ik zijn avonturen voor aan mijn kinderen. De hoorspelen waren er niet meer. Wel bestond er een tv-serie, maar daar vonden we niks aan. Bij gebrek aan beter assisteerde ik twee andere vaders/Paulusfans bij het opnemen van een 'eigen Paulushoorspel'. Op een cassettebandje probeerden we zo goed mogelijk de stemmen van Paulus en zijn vrienden na te piepen, krassen, brommen of lispelen. Dat werd geen meesterwerk, maar we hadden een aantal avonden de grootste pret. En, het resultaat werd gewaardeerd door onze kinderen. Kort daarop (einde jaren tachtig) kwam geluidsmateriaal boven water van die eerste oude hoorspelen. Dankzij het VPRO-programma 'Vrije Geluiden' konden we daar toen opnieuw van genieten.



File0001_4 Jean Dulieu (Jan van Oort) illustreerde zijn verhalen met prachtige tekeningen en aquarellen. Hierbij een tekening uit Paulus de hulpsinterklaas, in 1962 door de CPNB bekroond tot 'beste kinderboek van het jaar'.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten