dinsdag 20 februari 2007

Gent (2) Bosch

Img_0020Het altaarstuk van de Van Eycks bevindt zich in de Sint Baafs kathedraal. In de crypte van het bouwwerk zijn tijdelijk twee werken van Jheronimus Bosch ondergebracht: de zgn. Gentse Kruisdraging en De Heilige Hiƫronymus. Het was een beetje triest weerzien sinds ik ze in 2001 op de grote Bosch-tentoonstelling in Boijmans zag. Ook hier weer van die armoeiige glazen platen. Op mijn foto van de Kruisdraging geeft de reflectie echter wel een aardige toevoeging aan de compositie (of wat daar na enige verzaging aan over is gebleven). (Vind ik). Ik vertrouw erop dat, wanneer de verbouwing van het Museum voor Schone Kunsten gereed zal zijn, de panelen in een beter licht te bewonderen zullen zijn.



Voor uitgebreide Bosch informatie bezoeke men de met diverse internationale prijzen gelauwerde web site Bosch Universe, waaraan ik bij de totstandkoming in 2000/2001 als tekstschrijver mocht meewerken.



Bosch Universe



Geen opmerkingen:

Een reactie posten