maandag 12 maart 2007

De Brug

KrullMijn dochter's vriendje maakt animaties. Van een van zijn docenten op de kunstacademie kreeg hij de opdracht een animatie te maken over een gebouw in Rotterdam. Hij koos 'De Hef', oftewel de sinds de spoortunnel in onbruik geraakte - maar als monument gekoesterde - spoorbrug over de Rotterdamse Koningshaven. Ik adviseerde hem naar Joris Ivens' De Brug uit 1928 te kijken. De bewuste film, Ivens' eersteling, was al snel opgegoogled. Ik las ergens dat Ivens de Duitse filmer Ruttmann heeft ontmoet. In mijn stukje 'De gefilmde stad' besprak ik kort diens Sinfonie der Groszstadt (1927). Er is een sterke overeenkomst qua dynamiek tussen beide films. Zelf werd ik opnieuw betoverd door De Brug als kunsthistorisch document van de eerste orde. Het mooist vind ik de opname van bovenaf van de stoomtrein, die over de brug snelt: de witte rook door stalen spanten onderbroken. Door het ongewone gezichtspunt, is het een geabstraheerd, ritmisch gebeuren.



De foto hierbij is van Germaine Krull: Joris Ivens tijdens het filmen van De Brug.



De Brug



Geen opmerkingen:

Een reactie posten