dinsdag 13 januari 2009

Pradokunst op de vierkante centimeter

Ik behoor tot die freaks, die in een museum letterlijk hun neus tegen het schilderij willen drukken. Het gaat me soms om details in de achtergrond van een voorstelling. Maar vaker probeer ik te achterhalen 'hoe het is gemaakt'. Het lukt me niet altijd mijn nieuwsgierigheid zonder problemen te bevredigen: nerveuze suppoosten manen mij tot afstand; soms treedt een alarm in werking. Maar ja, een gewone foto geeft meestal geen enkele aanwijzing over gebruikte technieken. En hoeveel er ook door het internet is ontsloten, hoe geweldig je soms ook kunt inzoomen op details, ook daar gaat het om 'gewone' plaatjes van schilderijen. Sinds vandaag is daar een beetje verandering in gekomen. Dankzij een bijzonder samenwerkingsverband tussen het Prado Museum en Google Earth zijn nu 14 van de belangrijkste schilderijen uit het Prado on line te bekijken.Fra_angelico_01 Fra_angelico_02 Fra_angelico_03Het bijzondere is, dat je extreem ver kunt inzoomen. Voor een close up-beschouwing van de iconografie op een predella hoef je niet meer per se naar Madrid af te reizen. Op Fra Angelico's Annunciatie volg je de craquelures tot in hun fijnste vertakkingen; je ziet rode boluslagen achter bladgouden nimbi schemeren. Je ziet duidelijk het gesso relief, waarover het bladgoud is aangebracht. Kortom, van alles wat je zelfs met het blote oog op het echte schilderij nĂ­et zou waarnemen. Het gaat dan natuurlijk vooral om technische informatie. Het echte kunstwerk kun je alleen in het museum ervaren. Maar wat een feest voor freaks is dit. Op deze 14 kunstwerken ben ik nog lang niet uitgekeken. Toch verlang ik nu al naar meer.



Zie ook het artikel in de Guardian.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten