zondag 15 juli 2007

Kafka & Kubin

In 1913 schreef Kafka aan zijn uitgever Kurt Wolff: Toen ik de illustratie in mijn boek (Der Heizer - ep) zag, was ik eerst geschrokken, want ten eerste sprak ze mij tegen, daar ik toch het allermodernste New York had uitgebeeld, ten tweede was ze tegenover het verhaal in het voordeel, daar het verhaal de illustratie hielp en als illustratie geconcentreerder dan proza en ten derde was ze mooi; als het geen oude plaat was, zou het bijna van Kubin kunnen zijn. (Vert. Nini Brunt, 1968).



Alfred Kubin was in 1913 zesendertig jaar. Hij was, zeker toen, een fin de siècle kunstenaar in de traditie van het (Oostenrijkse) Symbolisme. Stilistisch refereert zijn werk (voornamelijk tekeningen) aan Goya, Ensor, Klinger, Von Stuck en Redon; soms merk je dat hij ook is beïnvloed door Jheronimus Bosch en Pieter Brueghel. Zijn onderwerpen verwijzen naar Schopenhauer en Nietzsche. Hij illustreerde onder meer Poe en Flaubert. Was hij net zo'n neuroticus als Kafka? En, was-ie net zo bang voor vrouwen?



Wordt vervolgd.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten