vrijdag 24 augustus 2007

Frida Kahlo

Frida_kahloOver een paar weken houd ik een voordracht over Frida Kahlo. Het onderwerp heb ik niet zelf gekozen. Ik wist niet zoveel over Frida. Zag haar als een soort midden tussen Grandma Moses en Henri Rousseau 'Le Douanier'. Na wat inlezen is die opvatting eigenlijk nauwelijks veranderd. Als ik terugkijk naar m'n laatste logberichtjes, gaat het vaak over 'het lichaam' (negentiende-eeuws naakt, Qin Ga en Zhang Yang, Poetin). Het is waarschijnlijk dat ik daarmee verbanden zal leggen in mijn voordracht.



Ca_spence_health_1Ook op de documenta 12 in Kassel wordt lichamelijkheid beklemtoond. Ik noem de Britse fotografe Jo Spence (1934-1992) die haar, verloren, gevecht tegen borstkanker in beeld bracht. Ook Frida's kunst gaat voornamelijk over haar lichaam: zij leed aan polio en kreeg op haar achttiende een vreselijk busongeluk. Ziekte en ongeluk brachten blijvende fysieke verwoestingen aan.



1 opmerking: