zondag 26 augustus 2007

Norman McLaren

Al tientallen jaren spoken beelden door m'n hoofd - niet elke dag, maar wel een paar keer per jaar - van animatiefilms, gemaakt door 'iemand uit Canada'. Begin jaren zeventig zag ik een tv-documentaire (in zw/w). Ik kan me herinneren dat zowel de beelden als bijbehorende boogie-woogie-achtige klanken uitermate swingend waren en uiterst synchroon. Ook weet ik nog dat de maker direct op celluloid tekende. Ik heb nooit erg m'n best gedaan om de maker op te zoeken. De laatste jaren dacht ik: "op een dag kom ik hem vanzelf wel 'ns tegen op het www". Dat gebeurde vandaag. En de films stellen niet teleur. De beelden doen denken aan Kandinsky, Mondriaan, Miró, Pollock, maar dan bewegend en met geluid!. Norman McLaren (1914-1987) was geen Canadees, maar Schot van geboorte. In 1939 kwam hij in New York terecht. Later verhuisde hij naar Canada.



Norman McLaren



Geen opmerkingen:

Een reactie posten