zondag 1 juni 2008

Blijdorp en Van Ravesteyn

Img_0033Sinds 1991 is het oorspronkelijke ontwerp van Sybold van Ravesteyn opgenomen op de monumentenlijst van Rotterdam. Diergaarde Blijdorp beschouwde Van Ravesteyn als zijn omvangrijkste werk uit de periode 1930-1940, en ook als zijn levenswerk.



Voor mij is een bezoek aan Diergaarde Blijdorp allereerst een bezoek aan Van Ravesteyn. Ik bezocht de dierentuin voor 't eerst met mijn vader in 1960. Later met vriendjes (tas met mariakaakjes en een fles limonade kregen we mee). Natuurlijk, olifanten, zeeleeuwen, giraffen: allemaal aardig. Maar vooral de bouwsels van Van Ravesteyn bleven op m'n netvlies. En verdomd, elke keer als ik er terugkom is Van R. voor mij het hoogtepunt. In de jaren zeventig als kunstacademiestudent. Met m'n kleine broertje. Met m'n kinderen. En ook vandaag weer met m'n ouders + rest van de familie. Dankjewel Sybold!



Voor zijn barokke tierelantijnen en beelden, werkte Van Ravesteyn samen met kunstenaars. Om het betaalbaar te houden gebeurde de uitvoering in die tijd vaak in beton. Ik weet helaas te weinig van de stijlkenmerken om de gevleugelde dame met eenhoornen op de foto aan iemand toe te kunnen schrijven. Kuilenburg. Uiterwaal? Zoek ik nog wel 'ns uit.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten